Fakturaköp

Har du fått ett inkassokrav från oss? Läs nedan om vad du kan göra.

Vi sänder ut ett inkassokrav på begäran av våra företagskunder. Om du har fått ett inkassokrav från oss så kan det bero på att du inte betalat en faktura till den du köpt en vara eller tjänst utav. Du kan alltid kontakta oss och klargöra frågor och funderingar.

Vad du kan göra är att betala kravet direkt enligt brevets uppgifter. Om du har svårt att betala allt på en gång kan du ofta dela upp din betalning och ansöka om en avbetalningsplan. Är uppgifterna i brevet felaktiga så ska du meddela oss så fort som möjligt. Förklara vad som blivit fel så löser vi det tillsammans. Vi är alltid trevliga och älskar att hjälpas åt.

Läs mer om hur ett inkassokrav fungerar nedan

Slipp vänta på att din betalning ska komma fram genom att använda direktbetalning eller Swish. Du kan också betala ditt ärende som en vanlig faktura. Kom då ihåg att betala några dagar innan förfallodatum så att mottagaren får din betalning i tid.



Om du inte betalar en räkning i tid skickas i många fall en betalningspåminnelse till dig. Däremot finns det ingen lag på att den som skickat fakturan måste skicka en påminnelse, så det är inget du kan ta för givet – det är alltid ditt ansvar att komma ihåg att betala, oavsett om någon påminner dig eller inte. Undantaget är kontrollavgifter, även kallade parkeringsböter. Då har den som utfärdar boten juridisk skyldighet att skicka en påminnelse. Viktigt att komma ihåg är att pengarna ska vara på mottagarens konto senast förfallodatumet. Du bör därför skicka betalningen några dagar innan för att försäkra dig om att den kommer fram i tid. Kom också ihåg att ta höjd för om det är en helg eller röd dag emellan. När en betalningspåminnelse skickas har den som skickar påminnelsen rätt att ta ut en påminnelseavgift på 60 kronor (om den är avtalad). När ett företag inte betalat en faktura i tid har den som kräver betalt rätt till förseningsersättning på 450 kronor, men får då inte ta ut avgift för betalningspåminnelse.





Betalar du inte fakturan och den eventuella påminnelseavgiften inom den angivna tiden, är risken stor att den du är skyldig pengar lämnar din obetalda faktura till ett Inkassobolag. Du kommer då få ett inkassokrav skickat till dig med posten, eller via Kivra om du har det. I inkassokravet står det hur mycket du ska betala, till vilket konto och vilken betalningsreferens du ska ange. Hela beloppet ska betalas inom 8 dagar från inkassokravets datum. När inkassokravet skickas har inkassobolaget enligt lag rätt att ta ut en inkassokostnad på 180 kronor. När ett företag inte betalar en faktura i tid har den som kräver betalt rätt att ta ut en förseningsersättning på 450 kronor. Tar de ut förseningsersättningen får de inte ta ut avgifterna för betalningspåminnelse och inkassokrav.





Om du inte har betalat hela inkassokravet inom 8 dagar kan inkassobolaget ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden kommer då att skicka ett delgivningskvitto till dig som du måste signera och skicka tillbaka för att informera om att du har tagit emot brevet. Om du inte gör det kommer Kronofogden att kontakta dig på annat sätt, till exempel genom att besöka dig hemma eller på din arbetsplats. Om du betalar hela skulden inom 10 dagar efter att du har signerat delgivningskvittot avslutas ärendet både hos inkassobolaget och Kronofogden. Om du inte betalar eller bestrider ärendet inom 10 dagar från det datum du har signerat delgivningskvittot kommer Kronofogden att meddela utslag, i och med det får du också en betalningsanmärkning. När inkassobolaget ansöker om betalningsföreläggande tillkommer en avgift på 680 eller 720 kronor – det högre beloppet om det gäller en så kallad handräckning. I avgiften ingår ansökningsavgiften till Kronofogden och arvodet för inkassobolaget. För företag och andra juridiska personer registreras en betalningsanmärkning redan vid ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. För privatpersoner registreras den när Kronofogden meddelar utslag.





Ett utslag kan jämföras med en dom och fastställer hur stor din skuld är, vem du är skyldig pengar och varför. I vissa fall kan utslaget också fastställa att du måste lämna tillbaka en vara eller tjänst. Det kan till exempel betyda att du blir vräkt från din hyreslägenhet eller att din bil återtas. När Kronofogden har meddelat utslag kommer en betalningsanmärkning att registreras hos kreditupplysningsföretaget. En betalningsanmärkning är ett tecken på att du inte skött dina betalningar och kan till exempel leda till att det blir svårare för dig att få lån, hyreskontrakt, mobilabonnemang och handla på kredit. Den här typen av betalningsanmärkning finns registrerad på privatpersoner i tre år och juridiska personer i fem år.





Om Kronofogden meddelar utslag och du fortfarande inte har betalat hela din skuld kan inkassobolaget ansöka om utmätning. Utmätning innebär att Kronofogden utreder om du har några tillgångar att betala din skuld med. Så här går det till när Kronofogden gör en utmätning: 1. Kronofogden tar reda på om du har några tillgångar som de kan använda för att betala av din skuld med. De tittar på din lön, övriga inkomster, kontotillgångar, värdepapper och om du till exempel har en bil eller andra värdesaker i ditt hem som de kan sälja. 2. Kronofogden utmäter dina fysiska tillgångar och säljer det som har ett värde. 3. Pengarna från löneutmätningen och försäljningen fördelas till dem du är skyldig pengar. Din skuld ökar med 600 kronor per år under den tid den ligger för utmätning, utöver eventuell ränta.


Vanliga frågor om inkassokrav


Har du fått ett inkassokrav utformat enligt 5 § inkassolagen (1974:182), och kravet är skickat senast samma dag som din betalning bokfördes på mottagarens konto är du skyldig att betala inkassokostnaden. Inkassoavgiften är reglerad i lag och är för närvarande 180 kronor.





För fysiska personer uppkommer en betalningsanmärkning när Kronofogden meddelar utslag. En person som får en betalningsanmärkning har anmärkningen i tre år. För juridiska personer registreras en betalningsanmärkning redan när ansökan om betalningsföreläggande registrerats hos Kronofogden. Om skulden inte blir betald kommer Kronofogden efter delgivning att utfärda ett så kallat utslag. Ett utslag eller en tredskodom innebär en något allvarligare betalningsanmärkning som ersätter ansökningsanmärkningen. Betalningsanmärkningen för juridiska personer finns registrerad hos kreditupplysningsföretagen i två år för en ansökan till Kronofogden, och i fem år för utslag eller tredskodom.





Inkassobolagens register är inte offentliga. Det är först när ett ärende lämnats vidare till Kronofogden som uppgifterna om skulden blir offentliga.





Om en betalningsanmärkning är felaktig är den som lämnat in ansökan till Kronofogden skyldig att dementera den – det vill säga meddela kreditupplysningsföretagen att anmärkningen är felaktig. Det är däremot inte tillåtet att ta bort en betalningsanmärkning av andra anledningar. Många företag bygger upp sin kreditgivning kring de upplysningar de får från kreditupplysningsföretagens register, det är därför viktigt att registren stämmer. Det går av den anledningen endast att ta bort en betalningsanmärkning om den verkligen är felaktig. Det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om de angivna skälen är tillräckliga för att ta bort anmärkningen.





Du som gått i personlig borgen (borgensman) har alltid regressrätt – det vill säga rätt att kräva tillbaka skulden från den du gått i personlig borgen för (också kallad huvudgäldenär eller köpare). Det finns två olika typer av borgen: Enkel borgen: Innebär att säljaren först måste kräva huvudgäldenären (köparen) på betalning. Först om det inte lyckas kan du som gått i personlig borgen (borgensman) krävas på betalning. Proprieborgen (såsom för egen skuld): Innebär att du som gått i personlig borgen är skyldig att betala när säljaren kräver det, men du kan på samma sätt kräva återbetalning från huvudgäldenären (köparen).