Fakturaköp

En anpassad och trygg inkasso hos oss. Ökad lönsamhet hos dig.

Vi tycker att Inkasso ska vara både enkelt och tryggt för alla parter. Vi hjälper dig att snabbt få in försenade betalningar utan att äventyra kundrelationen. Vi vårdar dina kundrelationer som om de vore våra egna. Det ger dig, ditt företag och dina affärsrelationer en trygghet. Vårt arbetssätt är individuellt anpassat med personlig service och rutiner anpassade till just ditt företag.

Att få betalt och samtidigt behålla en bra kundrelation är inte alltid lätt, men ytterst viktigt. Vi garanterar och lovar dig att alltid bemöta dina kunder på ett trevligt, hjälpsamt och professionellt sätt. Vi följer alltid god inkassosed.

Läs mer om våra inkassotjänster nedan

Vi älskar att hjälpa företag och tillsammans kan vi hjälpa era kunder att bli bättre på att betala. Tydliga rutiner för påminnelse och inkassohantering är första steget. Påminn direkt när fakturan inte är betald. Vi har inga krav på hur många fakturor som ska hanteras av oss under avtalsperioden, det bestämmer du själv. Valfrihet är en självklarhet.

Nedan hittar du vanliga frågor om våra inkassotjänster med tillhörande svar. Du kommer snabbt se att det är lätt att komma igång för dig som vill ha hjälp och få betalt direkt. Läs vidare här om du vill veta mer och få mer information om hur det fungerar att samarbeta med oss.

Inkassokrav – Mindre kreditrisk och snabbare pengar för dig.

Med ett starkt inkassobolag i ryggen ökar chansen att du får betalt och kan också hjälpa din kund till en bra lösning. Vi garanterar och lovar dig att alltid bemöta dina kunder på ett trevligt, hjälpsamt och professionellt sätt. Vi följer alltid god inkassosed.

Påminnelsehantering – Påminnelse via oss leder till intäkter.

Minska antalet inkasso – låt oss skicka påminnelsen också. Nyckeln till att få betalt i tid är bra, tydliga och enkla rutiner. När betalningspåminnelsen kommer från tredje part ökar betalningsviljan och därmed minskar antalet ärenden som måste gå så långt som till inkasso. Ni väljer själva var i kravprocessen som ni vill ha vår hjälp, det kostar inget extra för er att få vår hjälp redan vid påminnelsen.

Efterbevakning – Hopplösa fordringar omvandlar vi till pengar.

När gäldenären saknar utmätningsbara tillgångar överförs ärendet till Kvick Inkassos långtidsbevakning. Hopplösa fordringar går att omvandla till pengar. En kunds låga betalningsförmåga kan med tiden ändras till en hög betalningsförmåga. Vi säkerställer kontinuerligt att fordran inte preskriberas. Det gäller att vara långsiktig och det är vi. Långsiktighet ger hållbarhet.

Parkeringsinkasso – Snabb inkasso hantering av felparkeringsavgifter.

Vi erbjuder en unik parkeringsservice där vi sköter hanteringen av p-böter. Du kan själv välja vilka delar av tjänsten du vill använda dig av. Vi arbetar med individuellt anpassade tjänster och kan därmed skräddarsy en lösning anpassad efter era behov och önskemål. Du bestämmer själv hur du vill agera när det aktuella fordonet har fått en p-bot. Antingen skickar du underlaget till oss för registrering, dvs. uppgifterna från p-boten. Registrering sker samma dag som vi får in underlaget. Du kan också välja att själv registrera dina kontrollavgifter.

Hyresinkasso – Huvudfokus på både fordran och kontraktet.

Oavsett om du är en mindre hyresvärd, representerar ett kommersiellt fastighetsbolag eller en bostadsrättsförening kan vi hjälpa dig med inkasso. Vi hanterar effektivt inkassouppdrag såväl gällande bostäder som kommersiella lokaler. Genom en kombination av en genomtänkt generell inkassohantering och juridisk spetskompetens skapas stora fördelar för bostad, förvaltnings och fastighetsbolag.

Vanliga frågor om Inkasso



Det är du som säljare som bestämmer när betalning ska ske. Du har ingen skyldighet att sälja på kredit, med några undantag. För att undvika missförstånd är det bäst för både dig och kunden att klart ange ett förfallodatum. Det blir då lättare för dig att hålla reda på förfallodagar och att beräkna din egen likviditet. Du behöver bara ge kredit när det finns med i avtalet eller i betalningsvillkoren. I annat fall är köparen skyldig att betala vid anfordran, i allmänhet vid leveransen.





Det finns ingen lagstiftning som säger att du är skyldig att skicka en påminnelse på en fordran innan du till exempel lämnar den vidare för inkassoåtgärd. Ett undantag från detta är dock kontrollavgifter (parkeringsböter) där är du är tvungen att skicka en påminnelse innan du vidtar inkassoåtgärder. Vi rekommenderar inte någon att skicka fler än en påminnelse.





Om kunden inte betalar påminnelsen i tid, behöver du vara mer handlingskraftig. Innan du använder dig av en inkassotjänst är det en bra idé att ta kontakt, via mejl eller telefon. Då visar du att du bryr dig om din kund och kanske kan ni hitta en lösning tillsammans. Det är bra för kundrelationen. Får du trots det inte betalt kan ett inkassokrav skickas. Det görs i så fall på en klar och förfallen fordran. Med klar menas att kunden inte har invänt mot fakturan. Kravet ska innehålla uppgifter som styrs av inkassolagens 5e §. Det tillkommer en inkassoavgift på 180 kr för kunden som nu har 8 dagar på sig att betala.  Ett inkassokrav betyder inte betalningsanmärkning.





Ett inkassokrav ska betalas genast, men om man ska ta ärendet vidare till Kronofogden bör man vänta med detta cirka 8 dagar, enligt god inkassosed.





Om kunden inte betalar eller hör av sig när de har fått inkassokravet är nästa steg att skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden.





Inkassoärenden som inte betalas går vidare till nästa steg, det vill säga att vi skickar en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, men först gör vi en ärendevärdering. Det innebär att vi kontrollerar din kunds betalningsförmåga för att se om det är lämpligt att skicka ärendet vidare till Kronofogden. En ansökan kan göras tidigast 12 dagar efter att kravbrevet har skickats ut. Därefter ska Kronofogden fastställa fordran i ett utslag men innan måste de se till att kunden är medveten om betalningsanspråket. Det sker genom delgivning. Delgivningskvittot ska skrivas under och returneras till Kronofogden. Den kostnad som tillkommer nu är 680 kronor. Kunden har 10 dagar på sig att förklara om hen tycker att betalningsanspråket är felaktigt. När förklaringsdagarna har passerat utfärdar KFM utslaget. I samband med utslaget får privatpersoner och enskilda näringsidkare en betalningsanmärkning som är synlig i tre år. För den juridiska personen är den synlig i fem år.





Under hela inkassoprocessens gång kan kunden bestrida fordran. Ärendet måste då avgöras i tingsrätten vilket innebär att en stämningsansökan lämnas in. Vid alla tvister måste man ta ställning till: bevisläget, fordringsbeloppets storlek, tvistens principiella betydelse, och kundens betalningsförmåga. En fordran på ett belopp under ett halvt basbelopp hanteras som ett förenklat tvistemål vilket innebär att vardera parter står för sina egna rättegångskostnader. Det betyder att ni som fordringsägare inte kan få ersättning för era rättegångskostnader även om ni vinner målet. En fordran på ett belopp över ett halvt basbelopp är ett ordinarie tvistemål och då är det den förlorande parten som står för båda parters rättegångskostnader. Efter förhandling meddelas en dom. Domen kan användas som underlag för utmätning om inte en frivillig betalning sker.





Om det konstateras under vanlig inkassohantering att din kund inte har möjlighet att betala sin skuld, kan vi aktivt bevaka och hantera fordran tills den är betald. Detta är ett bra sätt för dig att få betalt på längre sikt stället för att skriva av fakturan.





När vi skickar ett inkassokrav görs det på begäran av vår klient/er leverantör. Inkassokravet skickas till dig som en uppmaning att betala en fordran som vår klient, borgenären, inte har fått betalt för. Det finns inga register över personer som hamnat på inkasso och informationen är endast tillgänglig för dig. Först om ärendet går vidare till Kronofogdemyndigheten finns risk att du får ett utslag och en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsbolagen.





Om kravet är riktigt ska du betala in summan du fått på din avi. Tänk på att göra betalningen i god tid. Efter 8 dagar finns risk att ärendet skickas vidare till Kronofogdemyndigheten. Om du inte anser att är kravet riktigt ska du bestrida detta till oss. Vi mottager gärna din bestridan skriftligen och i din bestridan vill vi veta på vilka grunder kravet är felaktigt, så att vår jurist kan göra en utredning om just ditt krav.





För att undslippa lagstadgad inkassokostnad på 180 kr och upplupen ränta måste betalningen vara bokförd hos borgenären dagen innan vi skickat inkassokravet. Observera att det är bokföringsdag och inte betalningsdatum som är avgörande—räkna därför in att det kan ibland ta upp till 3 bankdagar vid betalning till Bank- och Plusgiro. 





Det finns ingen skyldighet för företag att skicka en betalningspåminnelse (parkeringsböter undantaget). Tänk också på att du själv är ansvarig att se till att du får fakturan när du beställt en vara/tjänst.





Om du varken betalar eller bestrider inkassokravet finns risk att vi går vidare med ärendet till Kronofogdemyndigheten, genom en ansökan om betalningsföreläggande, för att fastställa skulden. Du kommer då att åläggas att betala ytterligare kostnader samt få ett utslag, vilket resulterar i en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen.





Nej, det syns inte i några register att du fått ett inkassokrav. Det är först vid ett utslag hos Kronofogdemyndigheten som det blir en anmärkning hos kreditupplysningsbolagen.





Ring oss! Det är alltid bättre att betala det du kan, än ingenting. Kontakta oss så kan vi försöka lösa situationen till det bästa. Vid upprättandet av en amorteringsplan tillkommer en uppläggningskostnad om 170 kr samt 60 kr per utskickad avi.





Om du saknar originalfakturan kan du alltid ringa din leverantör eller oss. Vi kan alltid bistå med en kontakt till den som innehar originalet.





Om du vill att någon annan ska få uppgifter gällande ditt ärende behöver du signera en fullmakt och skicka in den till oss. Har du inte möjlighet att ringa kan du alltid nå oss via e-post.